Ο Καβάφης κι η επίδρασή του στην ελληνική λογοτεχνία

ΙΣΤΟΡΙΚΟ
Γεννήθηκε το 1863 στην Αλεξάνδρεια. Παιδί ακόμα φεύγει από την πόλη του για να ζήσει όλα του τα παιδικά και νεανικά του χρόνια στην Αγγλία και την Κωνσταντινούπολη. Το 1885 επστρέφει μόνιμα πια στην Αλεξάνδρεια με έργο φαντασία και σώμα. Αρχίζει να μελετά συστηματικά φιλολογία και ιστορία. Το 1933 πεθαίνει.

Ο ΠΟΙΗΤΙΚΟΣ ΚΑΒΑΦΗΣ
Ενας ποιητής της διασποράς του ελληνισμού. Η ποίησή του μοιάζει αμετακίνητη από το χρόνο. Σαν κυκλώπειος βράχος γκρεμίζει την παλιά ποίηση, ελευθερώνει τη γλώσσα και την ωθεί προς τον ψυχισμό των νέων καιρών, εγκαινιάζοντας τη νέα εποχή στην ποίηση των Ελλήνων. Διδακτική, ελεγειακή ακόμα και λυρική η ποίησή του προχωρά κι αναζητά τα ορόσημα και τα όρια μέσα στην ιστορία, στα κατάβαθα της ψυχής του για να κατακτήσει την αλήθεια και να κατακτηθεί από τις διαδικασίες της ζωής. Κι όμως "το ευρύτερο κοινό, ανίκανο να αισθανθεί τη μυστική γοητεία του Καβαφικού λόγου, στρέφει τη ράχη του προς ένα έργο, όπου σχεδόν δεν υπάρχει στοιχείο κατάλληλο να συγκινήσει την κοινή ευαισθησία". Ι.Μ. ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ - Ο ΔΡΑΜΑΤΙΚΟΣ ΚΑΒΑΦΗΣ -
Ο λόγος του πυκνός, δραματικός εκφράζει τα αδιέξοδα. Προσπαθεί να απομυθοποιήσει, να καταργήσει τα σύμβολα.

"χωρίς περίσκεψιν, χωρίς λύπην, χωρίς αιδώ
μεγάλα κ' υψηλά τριγύρω μου έκτισαν τείχη" ΤΕΙΧΗ

Αισθάνεται τη θλίψη του θανάτου, την μεταμορφώνει σε σπαρακτική αγωνία στην ήρεμη μελανχολία των Μαρμάρων του Κεραμεικού. Η μεγαλύτερη νίκη γι' αυτόν είναι η εκπλήρωση του Χρέους. Η ποίησή του είναι εξομόγηση ζωής, αντλημένη από δυνατά συναισθήματα και πάθη, εκφρασμένη με τον πιο δραματικό και ιδιότυπο τρόπο.

"επέστρεφε συχνά και παίρνε με την νύχτα,
όταν τα χείλη και το δέρμα ενθυμούνται" ΕΠΕΣΤΡΕΦΕ

Ο Καβάφης έψαξε, αναζήτησε, αισθάνθηκε, ανακάλυψε και αποκάλυψε στον εαυτό του τις βουλές της ποιήσεώς του. Η ποιητική του γλώσσα έχει το ρυθμό, το περπάτημα του στίχου ενταγμένο στον προφορικό λόγο, όπως ακριβώς εκείνος πίστευε πως πρέπει να μιλάει κανείς στην ελληνική γλώσσα. Υπάρχει το δικό του προσωπικό δράμα που θέλει να κρύψει και να κρυφτεί ο ίδιος πίσω από ιστορικές στιγμές και γεγονότα.

"και τι φρικτή η μέρα που ενδίδεις
(η μέρα που αφέθηκες κ' ενδίδεις),
και φεύγεις οδοιπόρος για τα Σούσα" Η ΣΑΤΡΑΠΕΙΑ

Η ποίησή του δεν είναι προιόν οίστρου αλλά σοφίας. ΄Αλλωστε γι' αυτό έγινε ποιητής τόσο αργά, όταν με τον χρόνο ωρίμασε η σοφία του.

"κι αν δεν μπορείς να κάμεις την ζωή σου όπως την θέλεις
τούτο προσπάθησε τουλάχιστον
όσο μπορείς: μην την εξευτελίζεις" ΟΣΟ ΜΠΟΡΕΙΣ

Η ποίηση για τον Καβάφη είναι φυγή, λύτρωση, μαρτυρία, δημιουργία, κραυγή αγωνίας. "Δεν μπορείς να γίνεις ποιητής" έλεγε ο BYRON "αν δεν είσαι ερωτευμένος ή δυστυχισμένος".
Ο ποιητής θα τα ζήσει έντονα και τα δύο. Απομονωμένος, μακριά απ' όλα θα υπάρξει μόνιμα ερωτευμένος με τη ζωή, τα νιάτα, τους εφήβους κι εξ' αιτίας αυτού του πάθους του που δεν θέλει να ομολογήσει και να βγει προς τα έξω, νοιώθει δυστυχισμένος.

Ο ΠΟΛΙΤΙΚΟΣ ΚΑΒΑΦΗΣ
Πλάι και πέρα από τον ποιητικό υπάρχει και ο πολιτικός Καβάφης. Σύμφωνα με την μελέτη του Σ. ΤΣΙΡΚΑ - Ο ΠΟΛΙΤΙΚΟΣ ΚΑΒΑΦΗΣ - Ο ποιητής "δεν επιλέγει για τους μύθους των ποιημάτων του την ελληνιστική και ελληνορωμαική εποχή, επειδή τάχα σ' αυτές μπορούσε να μιλήσει πιο ελεύθερα για τον έρωτά του. Αλλά γιατί, κάτω από το προσωπείο του ιμπεριαλισμού της Ρώμης, υπάρχουν αναλογίες ευάρμοστες, με τον ιμπεριαλισμό της Μεγάλης Βρετανίας, στο χώρο της Ανατολικής Μεσογείου, όλα εκείνα τα χρόνια, από τη γέννηση του ποιητή ως το θάνατό του. Δεν είναι τυχαίο πως ζητά από το 1891 να γυρίσουν τα Ελγίνεια Μάρμαρα στην πατρίδα τους, κι από το 1893 να ενωθεί η Κύπρος μετην Ελλάδα". Μέσα από την ποίησή του αναδεικνύεται μια πολιτική στάση. Ο Καβάφης σαρκάζει και καταγγέλει την παρακμή ενός κόσμου, ενός κόσμου που ότι κι αν κάνει, όσες προσπάθειες κι αν καταβάλλει είναι καταδικασμένος.

"όμως η πτώσις μας είναι βεβαία. Επάνω,
στα τείχη, άρχισεν ήδη ο θρήνος" ΤΡΩΕΣ

Δανείζεται την Ρωμαική κατάκτηση του ελληνικού και ελληνιστικού χώρου για να εκφράσει την αντίθεσή του απέναντι στην κυριαρχία της Αγγλίας εκείνη την εποχή. "Η πολιτική του Καβάφη είναι μια πολιτική απογοητεύσεως, αλλά και προσπάθειας προσαρμογής μαζί. Η πολιτική του δεν είναι μια πολιτική προς χρήση κατακτητών όταν βρίσκονται στο στάδιο της επεκτάσεως, αλλά προς χρήση αυτών όταν πλέον τερματίσαντες την κατάκτηση παλαίουν για να μην κατακτηθούν οι ίδιοι, να μην αφομοιωθούν, να μην απορροφηθούν από επερχόμενους νέους εχθρούς". Γ.ΒΡΙΣΙΜΙΤΖΑΚΗΣ - Η ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΤΟΥ ΚΑΒΑΦΗ 

Είναι σχεδόν βέβαιο πως ο ποιητής προσπαθεί ν' αγνοήσει την εποχή του. Σίγουρα δεν ήταν ευχαριστημένος με την κοινωνία του. Με τα σύμβολα του παρελθόντος επιχείρησε να ειρωνευτεί την πραγματικότητα της εποχής του. Ο πολιτικός στοχασμός του βαραίνει το έργο του. Η πολιτική του συνείδηση μετουσιώνεται σε αίσθηση. "Για μένα, θα πει ο Γ.Π. ΣΑΒΒΙΔΗΣ, ο Καβάφης είναι πολιτικός ποιητής με την έννοια της ιστορικής του αίσθησης και της κοινωνικής του συνείδησης, που προβάλλονται στο παρελθόν και αντανακλώνται στο μέλλον του ελληνισμού, ως κατ' εξοχήν εκφραστή του Μεσογειακού Πολιτισμού. ΄Οπως κάθε άξιος καλλιτέχνης, ο Καβάφης δεν μπορεί παρά να είναι μάρτυρας του έθνους του και του καιρού του". -ΜΙΚΡΑ ΚΑΒΑΦΙΚΑ ΤΟΜΟΣ ΙΙ -
"Πολιτικοποιημένος ήταν, όμως κομματικοποιημένος όχι. Δεν θεοποιούσε ούτε πρόσωπα, ούτε καταστάσεις" (απάντηση σε ερώτηση του Αλέκου Καραπαναγοπούλου, από τη Ρίκα Αγαλλιανού-Καραγιάννη πρώην Σεγκοπούλου, που γνώρισε τον ποιητή κι έζησε στο περιβάλλον του).

ΤΑΜΠΟΥ ΚΑΙ ΠΟΙΗΣΗ
"Εκείνο που μου έκανε εντύπωση, ήταν ότι η ψυχή του Καβάφη κρατούσε χαμηλωμένο το φως της όπως η λάμπα του: ότι κι αν ο Καβάφης διατηρούσε κάτι μ' επιμέλεια στη σκιά, δεν ήταν το πρόσωπό του, αλλά η μορφή της ψυχής του" Κ. ΟΥΡΑΝΗΣ -
Ο ΣΕΞΟΥΑΛΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΚΑΒΑΦΗ -
Τούτη την ψυχή που με τόση επιμέλεια έκρυβε από την κοινωνική αποδοκιμασία και καταφρόνια, κατάφερε με ην ποιητική του ευαισθησία , να την εκφράσει καθαρά στην ποίησή του, να την ομολογήσει.

"κ' ήπια από δυνατά κρασιά, καθώς
που πίνουν οι ανδρείοι της ηδονής" ΕΠΗΓΑ

Κατάφερε να γίνει ο ανδρείος της ηδονής, όπως εκείνοι στο ΣΥΜΠΟΣΙΟ ΤΟΥ ΠΛΑΤΩΝΑ. Αναγκάστηκε να ζει παράμερα και στη σκιά κρύβοντας τους ιδιαίτερους ερωτές του. Πάλευε με τον εαυτό του, για να ομολογήσει τ' ανομολόγητα.

"Εξευτελίσθη πλήρως. Μια ερωτική ροπή του
λίαν απαγορευμένη και περιφρονημένη
(έμφυτη μολοντούτο) υπήρκεν η αιτία:
ήταν η κοινωνία σεμνότυφη πολύ" ΜΕΡΕΣ ΤΟΥ 1896

Τα "ΤΕΙΧΗ" που στη νεότητά του τα αισθάνθηκε ως φυλακή, έγιναν σιγά-σιγά ο φυσικός του χώρος. Τα αποδέχθηκε χωρίς ποτέ να τολμήσει να τα ρίξει, αλλά αντίθετα μέσα σ' αυτά οργάνωσε τη ζωή του. Αναζητούσε τις άνομες ηδονές και διψούσε αδιάκοπα γι αυτές. Μεταμόρφωσε τη σάρκα σε λόγο μεταφέροντας τα μηνύματά του από τον ομοφυλόφιλό του αισθησιασμό, σε υγιείς φιλοσοφημένες ιδέες, τις οποίες εμπέδωσε από το πλούσιο ιστορικό υλικό του ελληνικού και ελληνιστικού χώρου.

ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗ ΚΑΙ ΓΙΑΤΙ
Αισθησιακός ποιητής, ερωτικός, ιστορικός, διαλεκτικός, ένας τεχνίτης του λόγου. ΄Ενας από τους σημαντικότερους της νεότερης ελληνικής ποίησης, δεν ήταν δυνατόν να μην αναγνωρισθεί και να μήν του δοθεί η θέση που του έχει δοθεί στο πάνθεον των πνευματικών ανθρώπων του τόπου. Για πολλούς μελετητές του ένας Ευρωπαίος Ποιητής, για άλλους ο μόνος ίσως που δημιούργησε θύελλες αντιφατικών και πολέμιων του έργου του. Κι όμως τελικά ίσως είναι ο μόνος που άσκησε τη "ΜΥΘΙΚΗ ΜΕΘΟΔΟ" όπως την ονόμασε ο ELIOT, παράλληλα με τα έργα των σημαντικών ποιητών του εικοστού αιώνα. Η μεγάλη θέση που του έχει δοθεί στα ελληνικά γράμματα εδραιώνεται ολοένα και περισσότερο, αν και η αναγνώριση έγινε κάπως αργά και μόνον μετά τον θάνατό του.

ΠΕΡΙΟΔΟΙ ΣΤΗΝ ΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ
Η ποίηση του Καβάφη είναι μια ποίηση δουλεμένη σκληρά. Απογυμνώνει τον στίχο από κάθε τι περιττό, τον σμιλεύει για να φωλιάσει το πάθος, η μουσικότητα κι ύστερα να γίνει εικόνα, ιδέα, πράξη ζωής. Στον λυρικό του λόγο υπάρχει ο πόνος, το παράπονο. Για να δημιουργήσει κανείς πρέπει να πονέσει πολύ. Ο ποιητής θα ζήσει τον προσωπικό του πόνο αλλά και τον πόνο του ελληνισμού. Ζήτησε να ψηλαφίσει τη μοίρα του (ελληνισμού) και τα κατάφερε. Ξαναζωντανεύει το παρελθόν και μέσα από αυτό δίνει ένα δικό του όραμα ζωής. Μέσα από την ποίησή του μιλάει για τη ζωή, για τον θάνατο. Μιλάει για την βία, για τη μέθη της εξουσίας, για την διάψευση των ελπίδων.
Έγραψε εκατόν- πενήντα-τέσσερα ποιήματα. Υπάρχουν βέβαια και τα πρώτα του νεανικά, τα οποία ο ίδιος τ' αποκύρηξε. Εκτός από τις διάφορες δημοσιεύσεις σε διάφορα περιοδικά, ο ίδιος ο ποιητής εξέδωσε μόνον ένα τυπωμένο φυλλάδιο το 1904 που περιείχε 14 ποιήματα. Το επανεξέδωσε το 1910 προσθέτωντας άλλα επτά. Η πρώτη πλήρης έκδοση έγινε το 1935 από το περιοδικό * ΑΛΕΞΑΝΔΡΙΝΗ ΤΕΧΝΗ* με επιμέλεια της ΡΙΚΑΣ ΣΕΓΚΟΠΟΥΛΟΥ.
Σχεδόν όλη η ποίησή του είναι αποτέλεσμα μελέτης και γνώσης. Γνώριζε πολύ καλά την ευρωπαική λογοτεχνία κι έβλεπε τα νέα ρεύματα. Διάβασε ιστορία και μέσα εκεί τοποθέτησε το ξεχείλισμα της ψυχής του. Βλέπει τα πράγματα με την δική του σοφία. Βλέπει τους "ΕΦΙΑΛΤΕΣ" να καραδοκούν, χωρίς ποτέ ο ίδιος να εγκαταλείπει το Χρέος. ΄Ενα χρέος που παρόλο ότι οδηγεί στη συντριβή, εν τούτοις οδηγεί και στην ηθική δικαίωση.

ΣΥΣΧΕΤΙΣΜΟΙ ΜΕ ΤΗ ΣΗΜΕΡΙΝΗ ΠΟΙΗΣΗ
Ο ποιητικός λόγος του Καβάφη δεν ήταν δυνατόν να μην επηρεάσει τους ποιητές της νεότερης γενιάς. Πολλοί ήταν αυτοί που μαγεύτηκαν από τον λυρικό του λόγο και την ιστορική μνήμη που υπάρχει στα περισσότερα ποιήματά του. Ο Γ.Θ.ΒΑΦΟΠΟΥΛΟΣ, η ΖΩΗ ΚΑΡΕΛΛΗ δέχονται τους πρώτους ερεθισμούς μιας καινούργιας ποιητικής. Πρώτες επιδράσεις στην αρχή, για να γίνουν γόνιμες συναντήσεις αργότερα, δίνοντας όμως το προσωπικό τους ύφος στην ποίηση. Ο ΣΑΡΑΝΤΗΣ ΠΑΥΛΕΑΣ ο οποίος φέρνει έντονα σπέρματα του Καβαφικού λόγου στην ποίησή του και βέβαια ο ΝΤΙΝΟΣ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΠΟΥΛΟΣ, που από την πρώτη του ποιητική συλλογή, έχει συγγένεια με τα νοήματα, τις λέξεις αλλά και με την τεχνική της Καβαφικής ποίησης. Ο ΝΑΠΟΛΕΩΝ ΛΑΠΑΘΙΩΤΗΣ με μια ζωή, παράλληλη μ' αυτή του Καβάφη "αντιγράφει ανώδυνα" κι επηρεάζεται έντονα από τον ποιητή. Είναι βέβαιο πως διανύουμε ακόμα και σήμερα σχεδόν ογδόντα χρόνια από τον θάνατό του την εποχή του Καβάφη.

5 σχόλια:

Dimitrios Galanis είπε...

Με λίγα λόγια διαγράψατε την ουσία και το χαρακτήρα του έργου του ποιητή.

Unknown είπε...

餐飲設備 製冰機 洗碗機 咖啡機 冷凍冷藏冰箱 蒸烤箱 關島婚禮 巴里島機票 彈簧床 床墊 獨立筒床墊 乳膠床墊 床墊工廠 產後護理之家 月子中心 坐月子中心 坐月子 月子餐 銀行貸款 信用貸款 個人信貸 房屋貸款 房屋轉增貸 房貸二胎 房屋二胎 銀行二胎 土地貸款 農地貸款 情趣用品 情趣用品 腳臭 長灘島 長灘島旅遊 ssd固態硬碟 外接式硬碟 記憶體 SD記憶卡 隨身碟 SD記憶卡 婚禮顧問 婚禮顧問 水晶 花蓮民宿 血糖機 血壓計 洗鼻器 熱敷墊 體脂計 化痰機 氧氣製造機 氣墊床 電動病床 ソリッドステートドライブ USB フラッシュドライブ SD シリーズ

線上免費看a片 είπε...

線上免費看a片
免費a片AV女優
成人校園a片
a片情報站
a片貼圖區
免費a片
色女a片群
免費無碼a片
夫妻做愛a片直播
成人校園a片

線上免費試看短片a片 είπε...

情色視訊
無碼卡通光碟
成人中文a漫卡通
做愛裸聊聊天室
無碼卡通光碟
無碼卡通光碟
情色視訊聊天
偷拍成人網站
免費金瓶梅視訊聊天

成人影城 είπε...

a漫卡通
a漫卡通
視訊裸聊聊天室
做愛圖片
情色視訊聊天室
a漫卡通
日本a片卡通版
無碼dvd無碼av
免費直播視訊交友聊天表演